default logo

Inspiration Days: Business meets Digital Logistics & Supply Chain

 

Industrie 4.0 is gekenmerkt door digitale oplossingen voor de industrie. Meer en meer organisaties onderzoeken of deze technologieën toegevoegde waarde kunnen bieden voor hun processen. Maar er rijzen vele vragen en bedenkingen.

Wat betekenen de technologieën in de logistiek en supply chain? Hoe weet je dat je organisatie klaar is voor deze digitale (r)evolutie? Hoe begin je eraan? Wat komt er op u af? Zijn deze technologieën betrouwbaar? Wie gaat deze verregaande data sharing en data generatie beheren en beheersen. Wat is de investeringskost en de ROI? Kunnen we effectief kostenefficiënter gaan werken? Wat is/wordt het profiel van onze medewerkers? …

Tijdens deze vijf namiddagreeksen geven we om te beginnen inzicht in de verschillende technologieën en hun toepassingsgebieden van vandaag en morgen. Daarnaast proberen we een antwoord te geven op bovenstaande vragen en bedenkingen.

Voor de invulling van deze dag hebben we sprekers die vandaag reeds met de technologieën aan de slag zijn of aan het implementeren zijn

Wij stellen u voor:

  • Dhr Bert van der Zee, datascientist Novalinq
  • Dhr Jan De Kimpe, Expert Logistiek & Supply Chain Management LogisolPro, KULeuven en PICS Belgium
  • Dhr Miguel Van Asch, Supply Network Analyst Ahlers
  • Dhr Dries Serré, HR-Specialist bij Hays Belgium Purchasing & Logistics

Programma

  • Tijdens deze sessie krijgt u een overzicht van de technologische ontwikkelingen doorheen de jaren.
    Van waar komen we, waar willen we naartoe, relevantie van systemen en technologieën, hoe krijgen we informatie uit deze systemen.
    We zoemen in de tweede helft van deze sessie in op big data.

    Vanaf sessie 2, zoemen we in deze en volgende sessies in op de verschillende toepassingsgebieden van de supply chain.

    Sprekers
    Dhr Jan De Kimpe

    Expert Logistiek & Supply Chain Management LogisolPro, KULeuven en PICS Belgium

    • Het belang van data in Logistiek en Supply Chain Management
    • Het belang van rapporteren voor logistiek en Supply Chain Management: verbetering
    • Historiek en toekomstverwachting van dataverzameling in de logistiek en Supply Chain Management
    • Welke data is kritisch? Wat kan je met welk type data?
    • Verticaal en horizontaal denken in de Supply Chain
    • Welke technologie breng je vandaag onder in het horizontaal en verticaal denken?
    • Hoe staan zij in relatie met elkaar?

    Tijdens de tweede helft van de middag richten we vanuit de big data op logistiek, klant segmentatie, service content en predictions.

    Dhr Bert van der Zee
    Datascientist Novalinq, Nederland

    • De basis: big data, data analyse, trends en voorspellingen
    • Wat is de vereiste IT Architectuur, Model Driven of Data Driven ?
    • Big data: enkel voor grote bedrijven?
    • Big data: hoe begin je er aan?

    Big Data en de toekomst, Artificial Intelligence of Factfulness ?

  • Tijd om verder in te zoemen in een aantal businessprocessen zoals Procurement, Magazijnomgevingen, Productieprocessen, Transport, Retourprocessen en Douane.

    Sprekers

     

    Dhr Jan De Kimpe

    Expert Logistiek & Supply Chain Management LogisolPro, KULeuven en PICS Belgium

    Dhr Miguel Van Asch
    Supply Network Analyst Ahlers

     

    • Procurement :
      Belang van correct master data (verpakkingshoeveelheid, franco levering hoeveelheid/waarde, gewicht,…) en data over lead times, bezettingsgraad van het magazijn, vraagvoorspelling, vraag trend en leverbetrouwbaarheid en impact op het bestelproces, de bestelfrequentie en de bestelhoeveelheid
    • Technologieën in de diverse magazijn omgevingen, magazijnbeheer en –organisatie : Impact van rapportering en data op zowel de organisatie van de magazijntaken, de bezetting van het magazijn (mensen) als de bezetting in plaats.
      Toepassing van IOT technologie zoals positionering, temperatuur-, bewegings-, schok- en andere sensoren op de magazijndata en het belang voor een efficiënte en correcte magazijnwerking.
      Belang van real-time correcte status data voor de magazijnprocessen: inbound, outbound, VAL, fysieke voorraad.
      Toegevoegde waarde voor customer service.
    • Productieprocessen :
      Belang van status data van lijnen en voorraad op en tussen de lijnen, real time data en status update.
      Belang voor magazijn en customer service.
    • Transport:
      Afstemming tussen magazijn inbound (verpakking, grondstoffen, halffabrikaten), productie, subcontractors en magazijnafgewerkte goederen.
      Optimaliseren van vrachtwagen vulgraden in functie van correcte statusdata van andere processen en integratie data uit transport voor optimale transport werking en – kost.
    • Distributie en transport netwerk:
      Rol van data en welke data voor het ontwerpen van een distributie, transport of productie netwerk
    • Retourprocessen:
      RMA data en verwerking
    • Douane:
      correcte en real time statussen voor douane opvolging

    Integrale case: Case Ter Beke, magazijn, transport en distributie netwerk afgestemd op productie

     

  • De businessprocessen ronden we af met de thema’s Planning, Voorraadbeheer en Forecasting.

    Spreker

     

    Dhr Jan De Kimpe
    Expert Logistiek & Supply Chain Management LogisolPro, KULeuven en PICS Belgium

    • Belang van forecasting en verwachtingen rond AI en forecasting
    • De planning afgestemd op de forecast en real time opvolging forecast versus effectieve sales en bijsturing
    • Belang van volledigheid en correctheid van voorraaddata, lead times, vraag(variatie), informatie over de aanvoer van goederen (productie, leverancier) en simulatie van de keten
    • Belang van correcte inschatting van de buffers (voorraad, capaciteit), ATP en CTP proces

    Klassieke planningslogica versus demand driven planning

  •  

    Spreker

    Dhr Bert van der Zee, Datascientist Novalinq, Nederland

     

    • Wanneer is je organisatie er klaar voor?
    • Waarom Big Data Projecten een grote faalkans hebben
    • Is het de investering en inspanningen waard?
      • ROI
      • Kosten/opbrengsten, gains (kostenefficiëntie)
      • Producten, processen, kansen en besluiten
    • Praktijkgetuigenissen: Hoe begin je er aan? Hoe pak je het aan? Doorlooptijd vanaf de beslissing tot de implementatie

  • Het is niet omdat dit de laatste sessie is, dat dit thema onbelangrijk is: het profiel van de toekomstige medewerkers. Medewerkers zijn KEY!

    We krijgen deze namiddag een benadering vanuit twee gezichtsvelden.
    Enerzijds vanuit de ervaring van dhr Bert van der Zee, Novalinq en anderzijds vanuit het oogpunt van dhr Dries Serré, HR-Specialist Hays Belgium.

    Sprekers

     

    Dhr Dries Serré, HR-Specialist bij Hays Belgium Purchasing & Logistics

    De medewerkers zijn de drijvende kracht achter uw bedrijf, maar wat is het profiel van de toekomstige logistieke medewerkers en hoe kan u hen vinden?

    • Welke competenties zal het logistieke personeel nodig hebben in de toekomst en hoe ziet hun profiel eruit?
    • Hoe zullen we de arbeidsmarkt zien evolueren?
    • Met welke trends moeten bedrijven rekening houden?
    • Hoe kan een bedrijf zo succesvol mogelijk rekruteren?
    • Hoe werkt een bedrijf vanuit zijn eigen bedrijfscultuur en hoe haalt het meer uit zijn eigen netwerk?
    • Hoe belangrijk is een opleiding nog en welke soorten opleiding bestaan er?

    Dhr Bert van der Zee
    Datascientist Novalinq, Nederland

     Wat zal het profiel worden van de logistiek manager uit het oogpunt van Bert van der Zee?

    • Welke nieuwe functies ontstaan ?
    • Kiezen we voor een ICT profiel en sturen we hem/haar bij in logistiek en supply chain management of kiezen we een logistiek specialist die zich verdiept in technologieën en IT structuren?
    • Is er iets te zeggen over de bedrijfscultuur en gedragsverandering?
    • Hoe herken je medewerkers die die in aanmerking komen voor een grondige omscholing?
    • Hoe motiveer je je medewerkers om om te scholen? What’s in for me?
    • Getuigenissen van bedrijven en HR specialisten
    • Belang van opleiding en welke vormen van opleidingen?

Tarief

  • 660 euro
  • 600 euro voor leden van PICS Belgium
  • 10% korting indien je inschrijft voor meerdere sessies

Prijzen inclusief broodjeslunch, exclusief 21% btw

PICS Belgium is geregistreerd dienstverlener van de Vlaamse Overheid. Maak gebruik van de KMO-portefeuille en bespaar tot 40% op je inschrijving. “KMO portefeuille”.

    KMO portefeuille

PRAKTISCHE INFORMATIE

Ontvangst met broodjes vanaf 12u tot 13u. De sessie wordt afgerond om 17.30u. op volgende data:

  • 24/9/2019
  • 15/10/2019
  • 5/11/2019
  • 26/11/2019
  • 10/12/2019

Locatie

Hotel Serwir
Koningin Astridlaan 57, 9100 Sint-Niklaas

Taal

Nederlands

Contact

info@picsbelgium.be

+32 494/10 28 83

Registreer

Registreer hier

Wanneer?

There are no upcoming events at this time.