default logo

Seminar Sales en Operations Planning

PICS en VIB

Hoe zorg je dat Sales sterker betrokken is in het Sales and Operations proces?

Veel bedrijven zijn er al van overtuigd dat Sales en Operations planning een cruciaal proces is om de balans tussen productbeschikbaarheid, capaciteitsbezetting en werkkapitaal te optimaliseren. Maar vaak is het niet makkelijk om sales te mobiliseren om actief bij te dragen aan dit proces. Meestal blijft de bijdrage beperkt tot het maken van een forecast waaraan een matig engagement is gekoppeld.

We focussen op de probleemfactoren en reiken een aantal mogelijke technieken aan om de betrokkenheid van sales te verhogen. Een aantal cases zullen verder illustreren hoe het sales and operations proces in hun bedrijf werd opgesteld om de participatie van sales te verbeteren.

  • 13u00 :
    • Onthaal en koffie
  • 13u30 :
    • Inleiding door PICS Belgium (Koen Cobbaert, PICS Belgium)
  • 13u35 :
    • Stand van zaken op het vlak van onderzoek en bedrijfspraktijk met ruimte voor jouw actieve inbreng  (Alex Waterinkx, Senior manager, PwC)
      • Hoe goed loopt onze Samenwerking met sales nu in S&OP?
      • Vanwaar komt dat archetypische argument dat Sales en Supply Chain Management niet te verzoenen zijn?
      • Sales dwingen tot samenwerking met uitgebreide targets/incentives’ of ‘Sales uitnodigen tot meewerken door uitgebreide training’ ?
      • … en wat kunnen we verder nog doen om Sales echt warm te maken voor S&OP?

 

  • 14u15 :
    •  Naast de ‘afgesloten’ maand een wekelijkse review op de ‘open’ maand. (Frank Van den Broecke, Senior Project Manager, OM Partners)
      • Bespreken van afwijkingen t.o.v. S&OP-plan niet beperken tot de afgesloten maand.
      • Via een wekelijkse review op Sales & Operations volume (door Supply Chain) in de ‘open maand’ korter op de bal spelen
      • Visueel voorstellen van het verschil tussen Sales Expectations Forecast op familie niveau versus som van de individuele artikel forecasts.
      • Een methodiek waarbij Supply Chain sneller dan Sales of Operations afwijkingen t.o.v. het plan kan detecteren en zo beter gewapend op de volgende S&OP bespreking de kwaliteit van de voorspellingen naar Sales & Operation kan interpreteren.
  • 15u00 :
    • Pauze
  • 15u30 :
    •  S&OP binnen Spaas Kaarsen: ‘from quantity to quality’ (Pieter Van Aelst, Supply Chain Manager, Spaas Kaarsen)
      • Hoe een alles aansturende forecast werd omgezet van buikgevoel naar statistiek en parameters.
      • Management by exception: vraag enkel aan sales de dingen waar ze goed in zijn.
      • De grote impact van het S&OP proces op de bestaande processen.
  • 16u15 :
    • Hoe kan een pilot bijdragen tot het creëren van voldoende draagvlak tijdens een S&OP implementatie? (James Hatumena, Global Head of Seed Supply, Bayer CropScience Vegetable Seeds)
      • Een terugblik hoe BCS VS het S&OP traject heeft doorlopen en daarbij is gestoten op de gekende uitdagingen (correctheid van data, volumes vertalen naar financiële cijfers, focussen op de juiste beslissingen,…). Welke lessen hebben zij hieruit getrokken?
  • 17u00 :
    • Afronden van het seminar gevolgd door een receptie.

PRAKTISCHE INFORMATIE

  • LOCATIE

  • WANNEER ?

    • donderdag, 18 februari 2016
  • TIMINGS

    • van 13:00 tot 17:00 uur
  • TARIEF

    • PICS-leden
      • 195,- euro p.p. (excl. btw : 21%)
    • Niet-PICS-leden :
      • 245,- euro p.p. (excl. btw : 21 %)
    • Indien u zich inschrijft om PICS-lid te worden, dan kan u onmiddellijk genieten van het speciale tarief voor PICS-leden. Dit kan via onze website : via www.picsbelgium.be
    • • PICS Belgium is Qfor gecertificeerd. Betaling via KMO Portefeuille is mogelijk.
  • REGISTRATIE

    • [contact-form-7 id=”1937″ title=”REGISTRATION FOR A PICS ACTIVITY_newlayout”]
  • CONTACT

    • PICS Belgium vzw, Drie Eikenstraat  661 | 2650 EDEGEM (BE)
    • Tel 03 / 844 32 18
    • E-mail : info@picsbelgium.be
    • www.picsbelgium.be